Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

torsdag 31 december 2015

Maze runner: I dödens stad #3


Författare: James Dashner
Förlag: Bokförlaget Semic
Utgivningsår: 2015
Serie: Maze runner #3 (av 3 + några extra "noveller")
Sidantal: 328
Språk: Svenska
Originaltitel: The Death Cure
Nyckelord: dystopi, vänskap, kärlek, spänning, att överleva, tester, framtiden, stormsjuka, WICKED
Övrigt: Utläst 29 juni 2015
 
 
OBS: Sista delen i en trilogi, så jag kan varna för spoilers från de tidigare böckerna!
 
Allmänt babbel om boken + omdöme:
 
Åhhh, denna bok till avslut älskade jag!! Det här är vad jag tyckte om alla böckerna i serien:
 
Bok 1, Maze runner: I dödens labyrint: Gillade starkt! Väldigt spännande!
Bok 2, Maze runner: I vansinnets öken: Gillade ganska mycket mindre, stundvis ganska seg!
Bok 3, Maze runner: I dödens stad: Älskade den, trots att det var över förväntningarna!
 
Som ni ser, den andra boken, passade inte mig precis. Jag var därför lite smått orolig inför denna... kommer jag också tycka lite illa om den? Men faktum är att jag älskade den!
 
När jag började läsa Maze runner: I dödens stad så var jag i en lässvacka. Det var sommar, och jag läste i princip inget. Men det bästa med den här är att det var så himla skönt att få komma tillbaka till karaktärer som man känner redan. (då jag läste den andra boken några månader innan) Det var skönt att få läsa om Thomas, Newt, Minho, Brenda, Jorge och gänget! Det kändes som att jag träffade några vänner som jag saknat! Jag kunde läsa helt felfritt, för att jag känner dem. Jag behövde inte försöka lära känna dem, och det var skönt! Det blev som en sån där feel-good läsning. Fast... dystopi.
 
Om vi ska kolla närmare på själva handlingen, så är den väl lite ringrostig. Det händer ungefär liknande saker. Det blir ibland lite tjatigt, men du blir aldrig uttråkad p.g.a. att det händer för lite! (Jag fortsätter även läsa för att jag vill veta hur det ska gå för dem!) I denna bok så får vi även utforska världen mycket mer, nu när de faktiskt är mer fria. Jag kan riktigt föreställa mig hur världen faktiskt ser ut nu, och det är ju bara positivt. Hur stället där WICKED's bas ligger ser ut och alla andra omgivningar! 
 
Det är en del i boken som jag tyckte var väldigt smärtsam. Blev i princip helt förkrossad. Spoiler: NÄR Newt blev dålig av stormsjukan och DOG!!!! Han var ju så himla söt och en jättefin karaktär. *cry* Och slutet gillade jag verkligen! Kändes kanske lite för enkelt, men det räcker. Spoiler:  Älskade verkligen när de kom tillbaka till gläntan!! SÅ mycket känslor då, och så himla spännande att se hur allt såg ut där. Hur hela gläntan fungerade  Det var nog en av mina favoritstunder i boken! Känslorna var så on Point då!
 
Så här skrev jag på min goodreads precis efter att jag läst ut den:
 
"asdfghj. Gud vad bra den här boken var <333 sån skillnad mot förra boken i trilogin, som inte alla var lika bra. Den här var så spännande. Och så SORGLIG. Jag grät ett antal gånger, ja. 333 Bra var den, och slutet var perf., om än så skulle jag velat haft en bättre prolog, men jaja. Det borde komma en till bok, eller typ en mellanbok efter >:D Det var i alla fall en fröjd att läsa den här. Tror faktiskt jag börjat älska dystopier efter den här igen, för ni som läser min blogg vet att jag börjat tveka på om jag gillar den genren överhuvudtaget."
 

 Har ni läst den sista boken i Maze runner? Vad tyckte ni? Och den sista frågan, ska ni läsa Maze runner: I solstormens spår? (Usch, känns som denna recension blev dålig, men måste hinna med alla recensioner innan årets slut! Press, press, press)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...