Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

söndag 27 december 2015

Lex bok


Författare: Sara Kadefors
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: 2014 (original: 2013)
Serie: -
Sidantal: 326
Språk: Svenska
Originaltitel: -
Nyckelord: tonåring, skola, vänskap, att hata, vara trött på allt, att starta en blogg, vara anonym, framgångar, motgångar osv.
Övrigt: Utläst 3 september 2015
 
 
Handling från förlaget:
 
Lex tycker att alla utom Jonatan är idioter, såna som till varje pris måste synas och har planerat hela sin framtid innan de hunnit gå ur skolan. Hon dagdrömmer hellre till tung musik än odlar sina ”entreprenöriella egenskaper”. För att provocera skapar hon i hemlighet Maya. Maya som varken är rädd för att ta plats eller skapa rubriker. Som har en blogg där hon både visar upp sig och revolterar mot allt vad framgångssagor heter.

- Men vad händer med Lex när bloggen visar sig bli en riktig framgång?
 
 
Allmänt babbel om boken (och lite till) + omdöme:
 
Lex är en ganska så upprorisk tonåring. Liksom i Maja boken Här ligger jag och blöder. (minns inte helt, men liksom hon klippte av sig håret helt plötsligt och gjorde impulsiva saker) Både hon och Maja är sådana som vill provocera ungefär allt. Jag säger inte att det är fel, men ibland så blir det lite, lite för mycket. Och helt ärligt, det är ganska jobbigt att läsa om. Något som är bra dock är att Lex ifrågasätter skolan, för ja, jag har sagt lite om mina åsikter i det här inlägget. Jag har dock ingen aning om hur det är att gå på gymnasiet. Men jag hatar inte riktigt skolsystemet som Lex i boken gör. För jag gillar det fortfarande, bara att det är orättvist ibland. Men Lex ifrågasätter till och med varför hon går i skolan, och ja, det gör inte jag. Så jag känner inte igen mig helt och hållet i det.
 
Hon skapar en blogg där hon säger sina åsikter och berättar om hemska saker som blogg-låtsaspersonen Maya "varit med om", vilket är helt och hållet påhittat. Jag tycker det är okej, att ta en möjlighet att få testa en annan typ av personlighet, för en kort stund. Att på nätet få vara precis vem som helst. (om man inte gör något olagligt mot andra människor vill säga) Jag säger nu inte att jag gör det, men jag blir lite modigare att säga mina åsikter här. Att få sätta min egen prägel på allt. Men SJÄLVA första anledningen till varför hon skapade bloggen är för att hämnas på en person, och det gillar jag inte riktigt dock. Det känns lite överdrivet på något sätt, särskilt när den här personen inte ens var medveten om hämnden och stod hennes mamma nära... 
 
En sak som Lex provocerade emot var att ta studenten, eller speciellt att inte göra studenten till en så stor grej. Man ska inte ha fina kläder på sig, inte springa ut och inte bära studentmössa. Där känner jag att hon har en liten poäng, varför ska man fira att man slutar skolan och blir arbetslös? Fast, ja. Jag skulle nog vilja få ta studenten på riktigt sätt. (men liksom tanken att allt kostar pengar och sånt stämmer! Alla har ju faktiskt inte råd att köpa fina klänningar, kostymer osv.)
 Här kan ni även se en läcker boktrailer:






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...