Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

lördag 5 december 2015

Minirecensioner: Killar, kompisar och ... x2

 Killar, kompisar och lyckokort


Författare: Cathy Hopkins
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2002/2003 (original: 2001)
Serie: Killar, kompisar
Sidantal: 154
Språk: Svenska
Nyckelord: kärlek, vänskap, tonåringar, problem, funderingar, skolan, att växa upp, att behöva välja vad man vill jobba som
Övrigt: Utläst i september 2015
 
 
Handling från förlaget: /baksidan
 
Jag slog mig ner på sittsäcken bredvid henne. Det kändes så bra. Izzie och jag. Jag och Izzie, som pratade om viktiga saker och försökte se in i min framtid.
- Nå, vad säger korten, madame Rosa?
- Hm,
intressant, mumlade Izzie. Mycket intressant. Kortet som ligger vänt mot dig är Lyckans hjul. Det betyder att ett nytt kapitel väntar. En vändpunkt.

Men Lucy är inte redo för något nytt kapitel. Hon uppskattar inte alls förändringarna i sin tillvaro och alla beslut som hon helt plötsligt måste fatta.

Lucys bästa kompis Izzie har börjat umgås med den snygga och självsäkra Nesta, men finns det plats för Lucy då? Alla andra verkar veta vem och vad de vill bli. Izzie vill bli en ny berömds sångare och Nesta vill bli modell, men Lucy?

Medan Nesta och Izzie ser ut som 16-åringar trots att de är 14, kan Lucy lätt uppfattas som 12. Hur ska hon då kunna komma in på filmer med 15-årsgräns och flirta med äldre killar? Men så ser Lucy en ursnygg kille korsa gatan och blir kär. Hon bestämmer sig för att inte stå emot förändringarna längre, i någon del av sitt liv...
 
Kort omdöme:
Jag har läst både andra och tredje boken i den här serien, Killar, kompisar ... , efter att ha hittat dem spontant på en loppis. Och då så älskade jag verkligen dem! Åtminstone den tredje boken var jag helt in love med. Så, jag ville köpa resterande delar av serien när jag fick tillfället. Och nu har jag finally läst första!

Den första boken var bra, och jag kände igen mig ganska mycket. Framförallt om de där tankarna om att inte veta vad man vill bli. Att inte ha något drömjobb. Att inte veta vad man i framtiden ska välja för gymnasium. För jag är på ingång i den fasen av mitt liv. Om ett drygt halvår börjar jag nian, och jag känner redan nu panik inför det. SÅ, det relaterar jag massor till! Samt känslan att det även känns som att alla redan nu vet vad de vill bli... och det var en väldigt bra sak som boken tog upp! För det är nog den första bok som så vitt jag vet, pratat om vad de vill bli i framtiden. Det finns en viktigare tanke än att bara få läsa om vänskap och kärlek. Och gillar det stort!

Men en lättläst bok, som är rolig och kärleksfull. Och fylls av massor av tonårsbekymmer och tankar. La inte så jätte mycket energi på att fundera kring boken och vad jag tyckte, då jag mest ville läsa om det som skett innan den andra boken!
 
Killar, kompisar och kosmiska kyssar
 


Författare: Cathy Hopkins
Utgivningsår: 2003/2004 (original: 2001)
Serie: Killar, kompisar
Sidantal: 159
Språk: Svenska
Nyckelord: kärlek, vänskap, killar som är opålitliga, att förändras, att tappa greppet om allt
Övrigt: Utläst i September 2015
 


Handling från förlaget: /baksidan

Izzie är cool, kaxig och smart. När hon träffar Mark, som bara är så snygg, är hon uppe bland rosa moln och är överlycklig. Han är underbar. Och han gillar henne tillbaka!
 
Men varför ringer han inte när han lovat? Izzie försöker hitta svaren i sina tarotkort och horoskop och börjar stannar hemma, i fall att han skulle ringa. Bästa kompisarna Lucy och Nesta märker hur Izzie förlorar både sitt grepp om verkligheten och sin glada kaxighet och försöker få henne att inse fakta. Men det finns saker man helt enkelt inte vill höra...   

Kort omdöme:         
Det här är en omläsning av boken, vilket ni kanske fattat redan, då jag nämnde det lite ovan. Anledningen till att jag läste om den var för att jag vill kunna läsa alla böcker i serien i kronologisk ordning, även om man inte måste det helt och hållet. Men jag vill det i alla fall. För man kan faktiskt bli spoilad annars, så ja, det är bäst att läsa rätt. Och jag mindes inte så mycket av denna bok, och då fick den bli omläst .. trots att jag aldrig i princip läser om böcker.

Och när jag väl läste om denna så blev jag ganska uttråkad, för mindes ganska mycket ändå. Visste ju liksom vad som skulle hända, så läste mest för att läsa...

Men första gången jag läste den här så gillade jag verkligen den! Var ganska ny på området med ungdomsböcker om kärlek, och just denna klickade jag verkligen med! Då var det sådär wowowow. Nu kändes den kanske liiite för klyschig. Men det var ju en omläsning också, inte riktigt samma feeling som under första läsningen! (och så har jag ju blivit några år äldre...)

 
Båda böckerna rekommenderar jag, då det är en väldigt underhållande serie! Kanske för dem som är under 15 år. När man närmar sig 17 år så kanske de blir lite för klyschiga och lite barnsliga. Men ja, man kan ju aldrig bli för gammal för en bok! Så det är ju bara att testa o läsa - Who knows? Trots att du är 30+ så kanske du älskar den! I böckernas värld spelar inte åldern roll, enligt mig. ♥
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...