Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

söndag 13 december 2015

Minirecensioner, "ingen återvändo, på liv och död"

 Ingen återvändo


Författare: Deb Loughead
Förlag: Stabenfeldt (bokklubb: girl:it)
Utgivningsår: 2015
Serie: Ravenscrest Lake #3 (av minst 3)
Sidantal: 103
Språk: Svenska
Originaltitel: No Turning Back Now
Nyckelord: familj, kusiner, vänner, kärlek, spänning, campa, en ö, att ha förändrats
Övrigt: Utläst på hösten 2015
 
 
 
Efter sex veckor i kusinernas stuga har Jaime förändrats mycket. Frågan är vad hennes överbeskyddande mamma kommer att säga när hon kommer på besök. Jaimes mamma tycker inte alls om att ungarna ska ut och tälta i två dygn. Om hon hade vetat vad de kommer att råka ut för skulle hon nog ha sett till att de aldrig gav sig av i kanoterna.
 
Allt är frid och fröjd när barnen slår läger på den lilla ön som de har valt ut. Jaime är överförtjust, eftersom det verkar som om Tyler - killen som hon är hemligt förälskad i - gillar henne. Men den idyllen blir inte långvarig ...
 
Kort omdöme:
 
Det här boken har jag fått från bokklubben girl:it och föga överraskande så var det en fristående fortsättning på två andra böcker som jag fått av klubben. Dessa två.
 
Men enkel, kort och lättläst bok - som underhåller för stunden. Perfekt bok att läsa när man är i en lässvacka och behöver få lite hjälp på traven för att börja läsa igen. Just denna var väldigt spännande. Contemporary med lite thriller-känsla, för att de får ett slags "uppdrag" som de vill klara, och man vet inte hur det ska gå. Om de kommer att lyckas överhuvdtaget, eller vad som kommer hända under tiden!
 
 
 På liv och död
 

Författare: Sylvia McNicoll
Förlag: Stabenfeldt (bokklubb: girl:it)

Utgivningsår: 2015 (original: 2014)

Serie: -
Sidantal: 103
Språk: Svenska
Originaltitel: Survival
Nyckelord: familj, flytta, skiljsmässa, flygplanskrasch, att försöka överleva, en nära döden-upplevelse, vinter, jul
Övrigt: Utläst i December 2015
 


Sky är förtvivlad. Hennes föräldrar ska skiljas och hon tvingas lämna allt för ett liv i Vancouver.
 
Men på vägen dit så störtar deras privata flygplan och Sky får betydligt värre problem att tampas med. Hennes mamma och Dr. Joe är allvarligt skadade och deras överlevnad hänger på Sky och hennes sjuåriga bror Land. Kanske är en skilsmässa och en flytt inte hela världen ändå ... ? En flygplanskrasch ger en liksom lite perspektiv på allt ...
 
Kort omdöme:
 
Ännu en enkel, lättläst och spännande bok! Inte under liknande omständigheter dock. Denna är allvarligare. Hemskare. Men en ganska så tänkvärd bok. Att man verkligen ska tänka på vad det är man önskare sig. Ex. i boken så råkar Sky önska att sin mamma var död, rdvs iktigt hårda ord. Och sen så blir ju hennes mamma faktiskt riktigt allvarligt skadad. Så tänk på det ni - var försiktig med vad ni önskar er!
 
Jag läste den här, för att den utspelar sig under vintern. (kolla liksom på det vackra omslaget!) I våran Skype-bokcirkel så skulle vi läsa en bok med temat vinter / jul. Jag hade tänkt att läsa My True Love I Gave To You. Eller ja, jag har börjat läst lite. Men det går segt med engelskan, så jag läste även denna också. Så jag har lite att gå på, haha.
 
En annan sak med boken är att den är ganska viktig. HUR de överlever en flygplanskrasch. Och det är också mitt i vintern. Om man är smart så skulle man vara uppmärksam på det. För ja, men vet ju aldrig. USCH - att jag ens skrev det där. Känns lite läskigt. Men det är nog bra tips överhuvudtaget. Hur man får vindskydd, te gjort på barr, vatten av snö osv. För jag har i alla fall inte så hemskt mycket koll på det. Och man kan ju faktiskt också lyckas gå vilse i en skog mitt i ingenstans mitt i kalla vintern...


 

1 kommentar:

  1. Hi Hannah, This is Sylvia McNicoll and Deb Loughead is a good friend of mine. So delightful to see your review of my På LivOch Död together with that of her book Ingen atervando. Merry Christmas and a happy new year!

    SvaraRadera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...